Източника на 1000-т е имена на Великата Първична Майка бе композиран преди хиляди години. Нейното 565-то име е Митра-рупини: “ Тя е има форма на приятел на Слънцето” и име 570 е Майтряди-васана-лабхя: ”Може да бъде достигната, чрез добри тенденции-склонности-васани като Маитри.”
С. Сурянараян Мурти ни информира в Шри Лалита Сахасранама, че Маитри-Мудита-Каруна Упекшам Сукха-Дукха-Пуняпуня означава “Приятелство, с тези които са щастливи без да завиждат, състрадателна, с тези които страдат, Радостна да види добродетелността, подминаваща греховността". Тези четири Тенденции-Васани спомагат за проясняване на ума. Само такъв ум може да има божествена визия.
Шри Лалита Сахасранам, вечната Книга на Просветлението бе композирана от Шри Вагдевата/Богинята на речта/ по изрична заповед на Шри Лалита. И двете имена Митра и Маитряди бяха имена на Великата Първична Майка много преди да се роди Шри Буда. Несъмнено има мъдрост в тази древна истина.
Шри Матаджи Нирмала Деви спомена, че една от нейните форми е Шри Матрея. Тя е позната също и като Шри Тругунатмика-Шри Махалакшми, Махасарасвати и Махакали. Тя е още Шри Матеин, Шри Екритя и Шри Матрея. Тя е също Митра-Рупини. Тя е също Шри Маитряди-васана-лябхя. Маитрея и наименование за Три Майки на санскрит.
Първоначалното Маи Трея/Три Майки/ започна да се произнася Майтрея/приятел/ - което бе производна на Митра/ приятел/- тъй като Будизма търсеше да обособи своя индентичност. Възможно е и Маи Трея през вековете на словесна традиция най-накрая да е изписано като Майтрея за да изличи всички следи на Хиндуистки произход. Будистките теолози твърдят, че Майтрея произхожда от Митра.
Но това бе достигнато чрез очевидно подправяне на структурата на думата-правопис, произношение и съответствие на “митра”. Как може да заместим Митра с Майтрея. Може би Шри Буда е казъл, че ще дойде “митра”-приятел , изпреварвайки столетия на лъжа и заблуда. Така ,че защо Шри Буда недвусмилено спомена Майтрея?
Думата “митра-приятел” е прекалено ежедневна за да опише следващата инкарнация на Буда, но това е без значения за изследователите на Будизма. Може би “митра” е била единствената подходяща дума в санскритския речник, която да се трансформира в Майтрея и да се изличат всички следи от хиндуисткото Май Трея.
Факта, че всички ранни учения на Буда са биле предавани устно, а не писмено улеснява неуловимата промяна от Май Трея в Майтрея много лесно. За обикновения човек съществува значима разлика между приятел и Майка.
Всеки може да има хиляди приятели, но само една Майка. За търачите на Истината това ще бъде разликата между крайното освобождение или безкрайна Самсара. Може би това преди е било без значение тъй като Майтрея тепърва е щяла да идва, но сега презицен превод и произношение на Майтрея трябва да бъде от най-голяма важност.
След като са информирани за тези факти и грешки, всички будисти трябва да решат дали Буда е казал Майтрея или Маи Трея, преди 2500г. Неуловимата разлика в призношението и сливането на думата, днес е разликата между Самасара и Нирвана. Ще бъде духовен геноцид ако грешка при произнасянето на една дума попречва на милиони будисти достигането на крайно освобождение.