Енигма (Enigma, от гр. αίνιγμα — „загадка“) е музикален проект на румънеца Майкъл Крету. Музиката се определя като ню ейдж, като съдържа грегориански напеви,етно елементи, съвременно звучене и дълбоки послания.
В края на 70-те Крету започва активно да се занимава самостоятелно с музика и освен, че има няколко общи проекти с различни музиканти, той продуцира иалбумите на съпругата си Сандра. Преди "Енигма", той издава няколко албума под собственото си име, но нито един от тях не се продава добре.
В този момент Крету замисля създаването на ню ейдж денс, все още неназован, първи сингъл. Оставяйки настрани старите си навици и правила, той поема нов курс и през декември 1990, след 8 месеца подготовка, представя на широката публика своя изключително успешен албум „MCMXC a.D.“, който печели повече от 60 платинени награди в световен мащаб. Албумът се оказва първият комерсиален успех на Крету и то благодарение на неочаквания успех на сингъла „Sadness (Part I)“, в който се преплитат грегориански песнопения и сексуални гласови алюзии с танцувален ритъм, нещо което моментално привлича общественото внимание. Крету обяснява за албума, че той разказва за мистериозни престъпления и философски теми като например тази за живота след смъртта, което дава и името на проекта — Енигма. Още преди това той е ползвал грегориански песнопения, но тогава в песента на Сандра от 1987 „Everlasting Love“. Песента „Sadeness (Part I)“ бързо изкачва челните места на класациите в Германия и Франция, превръщайки се скоро след това в световен хит. По думите на Крету типичното звучене на Енигма е инспирирано от една негова случка, когато заспива в лондонското метро.
Преди издаването на първия албум на Енигма, Крету е изключително предпазлив относно дебюта си и решава да не споменава истинските имена на повечето от участвалите в записването на албума хора. Той се подписва като Кърли М.К., а албумът съдържа оскъдна информация за проекта, засилвайки мистерията около създателите му и карайки мнозина да правят предположения дали Енигма е конкретна музикална група, соло проект или цял екип.
През 1993 на Крету е предложена възможността да запише музиката към филма „Сливър“ (с участието на Шарън Стоун), но няма възможност да поеме целия ангажимент. Вместо това записва песента „Age of Loneliness (Carly's Song)“, която е използвана във филма и включена в официалния му саундтрак.
През същата година излиза вторият албум на Енигма „The Cross of Changes“, който до известна степен преповтаря успеха на дебюта и успява да получи още по-широк положителен отзвук от страна на слушателите. Само за една година албумът успява да продаде 6 милиона копия. Въпреки успеха си и срещу двата албума се завеждат дела свързани с употребата на семпли от различни източници.
През 1996 „Le Roi Est Mort, Vive Le Roi!“ (на френски „Кралят е мъртъв, да живее кралят!“) е издаден. Идеята на Крету е третият албум да бъде дете на предните два и затова той включва смесица от грегориански песнопения и традиционни племенни напеви. Въпреки че албумът е толкова прецизно записан, колкото и предните два, той не успява да пожъне успеха, на който се радват първите две издания на Крету. Това води и до съкращаването на предварително обявените три сингъла до два, като третият „The Roundabout“ е отменен без никакви изявления през 1998.
За четвъртия албум „The Screen Behind the Mirror“ от 1999 Крету използва семпъл от кантатата „Кармина Бурана“ на Карл Орф в четири песни от албума. Този път грегорианските елементи са сведени до минимум, но за сметка на това флейтите шакухачи и други традиционни за Енигма музикални елементи се запазват. Единствените сингли от албума са „Gravity of Love“ и „Push the Limits“. Рут-Ан Бойл от трип-хоп групата Olive и Андрю Доналдс участват за първи път в проект на Енигма, превръщайки се от тук насетне в постоянни гост вокали в продукциите на Крету.
През 2001 Енигма издават чисто новата песен „Turn Around“, която съпътства компилациите „Love Sensuality Devotion: The Greatest Hits“ и „Love Sensuality Devotion: The Remix Collection“, с която по думите на Крету се слага край на първата глава от проекта Енигма. Във връзка с издаването на бест албума, в мюнхенския планетариум се провежда светлинно шоу.
За мнозина албумът от 2003 „Voyageur“ представлява цялостна промяна в проекта Енигма. Практически всички познати досега типични елементи на Енигма (грегорианските напеви, етно елементите, известните флейти шакухачи) отсъстват от албума. Всичко това оказва влияние върху начина, по който слушателите възприемат музиката на Енигма, и много от тях се отнасят с недоверие към новото звучене. Това се отразява и в продажбите. Чисто статистически, всеки студиен албум на Енигма е успял да продаде едва половината от предишното издание на Крету.
На 28 август 2005 мениджърите на Енигма обявяват издаването на самостоятелния сингъл „Hello and Welcome“. Издаването му е насрочено за октомври същата година, след това е изтеглено за 25 ноември 2005, и в крайна сметка е издаден чак на 10 март 2006 в Германия. Песента също така е и част от интродукцията на немския боксьор Феликс Щурм и като цяло тя няма почти нищо общо с по-старите идеи на групата.
На 26 септември 2006 е издаден шестият поред студиен албум на Енигма „A Posteriori“. Той съдържа нова версия на „Hello and Welcome“, както и предварително обявената за сингъл „Goodbye Milky Way“, която така и не вижда публично издаване. Албумът има по-голяма насоченост към електронната музика и техното от което и да е друго предишно издание. Концепцията му се развива около теми като астрономия, физика, история и социология. Версия на ДВД на „A Posteriori“ е издадена на 16 декември 2006, като то включва калейдоскопични изображения в синхрон с подобрения многоканален звук на албума.
През март 2007 е издаден албумът „Private Lounge Remix“, представляващ ремикс на „A Posteriori“ и пуснат в онлайн магазините на Apple iTunes. Албумът включва ремикси на Boca Junior, Tocadisco и други популярни ремиксатори.
На 19 септември 2008 излиза Е7 „Seven Lives Many Faces“, а на 8 август — пилотният двоен сингъл „La Puerta del Cielo / Seven Lives“. За 20 ноември 2009 г., е обявено предстоящото издаване на бокс-сет компилацията "The Platinum Collection".
Енигма (Enigma, от гр. αίνιγμα — „загадка“) е музикален проект на румънеца Майкъл Крету. Музиката се определя като ню ейдж, като съдържа грегориански напеви,етно елементи, съвременно звучене и дълбоки послания.
В края на 70-те Крету започва активно да се занимава самостоятелно с музика и освен, че има няколко общи проекти с различни музиканти, той продуцира иалбумите на съпругата си Сандра. Преди "Енигма", той издава няколко албума под собственото си име, но нито един от тях не се продава добре.
В този момент Крету замисля създаването на ню ейдж денс, все още неназован, първи сингъл. Оставяйки настрани старите си навици и правила, той поема нов курс и през декември 1990, след 8 месеца подготовка, представя на широката публика своя изключително успешен албум „MCMXC a.D.“, който печели повече от 60 платинени награди в световен мащаб. Албумът се оказва първият комерсиален успех на Крету и то благодарение на неочаквания успех на сингъла „Sadness (Part I)“, в който се преплитат грегориански песнопения и сексуални гласови алюзии с танцувален ритъм, нещо което моментално привлича общественото внимание. Крету обяснява за албума, че той разказва за мистериозни престъпления и философски теми като например тази за живота след смъртта, което дава и името на проекта — Енигма. Още преди това той е ползвал грегориански песнопения, но тогава в песента на Сандра от 1987 „Everlasting Love“. Песента „Sadeness (Part I)“ бързо изкачва челните места на класациите в Германия и Франция, превръщайки се скоро след това в световен хит. По думите на Крету типичното звучене на Енигма е инспирирано от една негова случка, когато заспива в лондонското метро.
Преди издаването на първия албум на Енигма, Крету е изключително предпазлив относно дебюта си и решава да не споменава истинските имена на повечето от участвалите в записването на албума хора. Той се подписва като Кърли М.К., а албумът съдържа оскъдна информация за проекта, засилвайки мистерията около създателите му и карайки мнозина да правят предположения дали Енигма е конкретна музикална група, соло проект или цял екип.
През 1993 на Крету е предложена възможността да запише музиката към филма „Сливър“ (с участието на Шарън Стоун), но няма възможност да поеме целия ангажимент. Вместо това записва песента „Age of Loneliness (Carly's Song)“, която е използвана във филма и включена в официалния му саундтрак.
През същата година излиза вторият албум на Енигма „The Cross of Changes“, който до известна степен преповтаря успеха на дебюта и успява да получи още по-широк положителен отзвук от страна на слушателите. Само за една година албумът успява да продаде 6 милиона копия. Въпреки успеха си и срещу двата албума се завеждат дела свързани с употребата на семпли от различни източници.
През 1996 „Le Roi Est Mort, Vive Le Roi!“ (на френски „Кралят е мъртъв, да живее кралят!“) е издаден. Идеята на Крету е третият албум да бъде дете на предните два и затова той включва смесица от грегориански песнопения и традиционни племенни напеви. Въпреки че албумът е толкова прецизно записан, колкото и предните два, той не успява да пожъне успеха, на който се радват първите две издания на Крету. Това води и до съкращаването на предварително обявените три сингъла до два, като третият „The Roundabout“ е отменен без никакви изявления през 1998.
За четвъртия албум „The Screen Behind the Mirror“ от 1999 Крету използва семпъл от кантатата „Кармина Бурана“ на Карл Орф в четири песни от албума. Този път грегорианските елементи са сведени до минимум, но за сметка на това флейтите шакухачи и други традиционни за Енигма музикални елементи се запазват. Единствените сингли от албума са „Gravity of Love“ и „Push the Limits“. Рут-Ан Бойл от трип-хоп групата Olive и Андрю Доналдс участват за първи път в проект на Енигма, превръщайки се от тук насетне в постоянни гост вокали в продукциите на Крету.
През 2001 Енигма издават чисто новата песен „Turn Around“, която съпътства компилациите „Love Sensuality Devotion: The Greatest Hits“ и „Love Sensuality Devotion: The Remix Collection“, с която по думите на Крету се слага край на първата глава от проекта Енигма. Във връзка с издаването на бест албума, в мюнхенския планетариум се провежда светлинно шоу.
За мнозина албумът от 2003 „Voyageur“ представлява цялостна промяна в проекта Енигма. Практически всички познати досега типични елементи на Енигма (грегорианските напеви, етно елементите, известните флейти шакухачи) отсъстват от албума. Всичко това оказва влияние върху начина, по който слушателите възприемат музиката на Енигма, и много от тях се отнасят с недоверие към новото звучене. Това се отразява и в продажбите. Чисто статистически, всеки студиен албум на Енигма е успял да продаде едва половината от предишното издание на Крету.
На 28 август 2005 мениджърите на Енигма обявяват издаването на самостоятелния сингъл „Hello and Welcome“. Издаването му е насрочено за октомври същата година, след това е изтеглено за 25 ноември 2005, и в крайна сметка е издаден чак на 10 март 2006 в Германия. Песента също така е и част от интродукцията на немския боксьор Феликс Щурм и като цяло тя няма почти нищо общо с по-старите идеи на групата.
На 26 септември 2006 е издаден шестият поред студиен албум на Енигма „A Posteriori“. Той съдържа нова версия на „Hello and Welcome“, както и предварително обявената за сингъл „Goodbye Milky Way“, която така и не вижда публично издаване. Албумът има по-голяма насоченост към електронната музика и техното от което и да е друго предишно издание. Концепцията му се развива около теми като астрономия, физика, история и социология. Версия на ДВД на „A Posteriori“ е издадена на 16 декември 2006, като то включва калейдоскопични изображения в синхрон с подобрения многоканален звук на албума.
През март 2007 е издаден албумът „Private Lounge Remix“, представляващ ремикс на „A Posteriori“ и пуснат в онлайн магазините на Apple iTunes. Албумът включва ремикси на Boca Junior, Tocadisco и други популярни ремиксатори.
На 19 септември 2008 излиза Е7 „Seven Lives Many Faces“, а на 8 август — пилотният двоен сингъл „La Puerta del Cielo / Seven Lives“. За 20 ноември 2009 г., е обявено предстоящото издаване на бокс-сет компилацията "The Platinum Collection".